
„Stavba je již z 99% hotová. V současné době probíhají už jen montáže protihlukových oken a během léta proběhne finální broušení kolejnic,“ říká Petr Podkonický, ředitel stavby ze společnosti Skanska.
Práce byly posunuty zhruba o tři měsíce a to do konce srpna tohoto roku. Důvodem byly špatné klimatické podmínky, které neumožnily broušení kolejnic dle původního harmonogramu. Nyní na téměř 24 kilometrovém úseku trati z Benešova u Prahy do Strančic projíždějí vlakové soupravy rychlostí až 120 km/h. Na celém úseku byl vyměněn kolejový svršek i spodek, opraveny byly všechny mosty, propustky, křížení silnic s kolejemi a další související objekty. Kompletní rekonstrukcí prošly železniční stanice Benešov u Prahy, Čerčany, Senohraby a zastávky Mrač, Pyšely, Čtyřkoly, Mirošovice u Prahy a Mnichovice. Samozřejmostí jsou bezbariérové přístupy. Dále byly vybudovány protihlukové stěny v celkové délce téměř 18 kilometrů. Železniční stanice Benešov je navíc připravena na budoucí dvojkolejné napojení na Tábor, kde tato stavba v současnosti již probíhá.
Železniční úsek z Benešova u Prahy do Strančic je důležitou součástí čtvrtého tranzitního železničního koridoru v České republice, který začíná na hranicích s Rakouskem, v České republice protíná mj. města České Budějovice, Tábor, Praha nebo Děčín a pokračuje k severní hranici s Německem.
Optimalizaci trati Benešov u Prahy – Strančice provádí sdružení Koridor IV., Benešov – Strančice. Vedoucím sdružení je Skanska s 50 procenty. Dalšími členy sdružení je SSŽ s 35 procenty a Metrostav s 15 procenty. Projekt zpracovala společnost SUDOP PRAHA.
Celková cena projektu je 4 146 738 555 korun bez DPH včetně desetiprocentní rezervy, kterou do nabídky nařizují započíst pravidla Mezinárodní federace konzultačních inženýrů (FIDIC). Cena bez této rezervy činí 3 769 762 322,20 korun.
Stavba je v rámci Operačního programu Doprava financovaná z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury a z Fondu soudržnosti EU v max. míře 70% spolufinancování způsobilých nákladů stavby. Příspěvek EU na tuto stavbu činí v maximální míře 2 800 660 283,-Kč.
Základní údaje: Název stavby: Optimalizace trati Benešov u Prahy - Strančice Lokalita: Středočeský kraj Objednatel: Správa železniční dopravní cesty, s.o. Financování: v rámci OPD ze zdrojů SFDI a EU prostřednictvím Fondu soudržnosti (příspěvek EU max. 70%, resp. max. 2 800 660 283,- Kč Zhotovitel: Sdružení Koridor IV., Benešov – Strančice - Skanska a.s (50 %), Eurovia CS a.s. (35 %), Metrostav a.s. (15 %) Projektant: SUDOP PRAHA a.s. Doba výstavby: říjen 2006 – srpen 2010 Cena: 4 146 738 555 bez DPH 4 934 618 888,40 Kč včetně DPH
Technické údaje: Délka rekonstruovaného úseku 23,95 km Zřízení koleje UIC 60 - 46,9 km Zřízení koleje S 49 - 5,96 km Rekonstruované železniční mosty 46 ks Rekonstruované propustky 41 ks Rekonstruované železniční přejezdy 3 ks Realizované přejezdové zabezpečovací zařízení 3 ks Nové přechody pro pěší 1 ks Nové výhybky celkem 56 ks Realizace elektrického ohřevu výhybek 53 ks Trakční vedení v délce 60,7 km Protihlukové stěny 17,8 km