Kroměříž Spolu s novým dálničním obchvatem Kroměříže mohou nyní řidiči začít využívat úsek D1 Kroměříž západ – Kojetín. Obchvat i navazující trasa výrazně uleví historickému městu od tranzitní dopravy na trase Brno – Hulín a urychlí dálniční spojení ve Zlínském kraji. Tříkilometrový obchvat od mimoúrovňové křižovatky Kroměříž – západ ke křižovatce Kroměříž – východ provedla společnost Skanska DS od roku 2005 do srpna 2008. Investorem projektu bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR, na financování se podílel Státní fond dopravní infrastruktury a z více než 60 % Fond soudržnosti EU.
„Kroměřížský obchvat řidičům jednak urychlí cestu, v současné době zároveň pomáhá zvládnout dopravu při uzavření mostu Karla Rajnocha v centru města. Dnes byl slavnostně otevřen nejen obchvat, ale i úsek D1 od západního okraje města do Kojetína,“ říká projektový manažer Martin Fischer ze společnosti Skanska DS.
Skanska pracuje v okolí Kroměříže ještě na dvou dálničních úsecích. V listopadu roku 2009 bude zprovozněná 6,6 kilometru dlouhá trasa D1 z Mořic do Kojetína a v listopadu roku 2010 začne řidičům sloužit úsek D1 Kroměříž východ – Říkovice, jehož výstavbu zahájila společnost Skanska letos.
Stavba D1 0134.3 Kroměříž západ – Kroměříž východ tvoří severní obchvat Kroměříže a je součástí dálničního tahu z Brna přes Vyškov k velké křižovatce s rychlostní silnicí R55 plánovanou severně od Hulína. Trasu tvoří zrekonstruovaný původní obchvat města z 90. let, navazující zhruba 1,3kilometrová část byla nově vybudována. Celá stavba vznikla na násypech, které by v případě povodní sloužily i jako ochrana města před velkou vodou. V rámci stavby pracovníci Skanska DS vykopali zhruba 474 tisíc krychlových metrů zeminy, do násypu uložili 541 tisíc a dovezli 90 tisíc kubíků materiálu.
Součástí stavby je 6 nových mostů a tzv. inundační mosty, které hrají významnou roli především při povodních. Trasa obchvatu vede přes nový 130 metrů dlouhý most přes řeku Moravu. V novém úseku pracovníci Skanska postavili dvě mimoúrovňové křižovatky a zrekonstruovali komunikace křižující dálnici. Přibyly tři gabionové opěrné zdi v celkové délce 720 m, protihlukové stěny v celkové délce 2,5 kilometru, a součástí projektu byly i s rozsáhlé vegetační úpravy.
Základní údaje: Název: Dálnice D1, stavba 0134.3 Kroměříž západ – Kroměříž východ Lokalita: Zlínský kraj Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR Projektant: Viapont a.s. Zhotovitel: Skanska DS a.s. Doba výstavby: březen 2005 – srpen 2008 Délka úseku: 3 km
Název: Dálnice D1, stavba 0134.2 Kojetín - Kroměříž západ Lokalita: Zlínský kraj Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR Zhotovitel: sdružení firem M-SILNICE a.s. (vedoucí), JHP spol. s r.o. , F. Kirchhoff Silnice s.r.o Doba výstavby: květen 2006 – září 2008 Délka úseku: 4 kilometry