Na dlouho očekávaný obchvat Běchovic, Újezdu nad Lesy a Úval zamířily bagry. ŘSD v koordinaci se zhotovitelem zemních prací, společností Skanska, zahájilo práce pro záchranný archeologický průzkum na plánované trase přeložky silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Nová komunikace má délku 12,6 kilometrů. Předpoklad zprovoznění je současně s novým úsekem Pražského okruhu D1 – Běchovice na konci roku 2027.
„Stávající silnice I/12 v úseku Běchovice – Úvaly prochází téměř souvislou oboustrannou zástavbou, a kromě tranzitní dopravy je využívána k zajišťování každodenních příměstských vztahů. Tím samozřejmě nejvíce trpí obyvatelé žijící v blízkosti této dopravní tepny,“ popisuje současný stav Radek Mátl, generální ředitel ŘSD. „Každý, kdo po této silnici jezdí denně nebo bydlí v jejím okolí, si přeje její brzké nahrazení rychlou kapacitní komunikací vedenou mimo zastavěná území,“ dodává Radek Mátl.
„Přeložka silnice I/12 proto patří mezi naše největší priority. Umožní odklonit tranzitní dopravu mimo hustě obydlené oblasti. Výrazně sníží dopravní zátěž a zlepší kvalitu života místních obyvatel,“ doplňuje Radek Mátl. „Zahájení záchranného archeologického výzkumu je prvním stavebním krokem na cestě k realizaci této důležité stavby, která by měla být zprovozněna na konci roku 2027 společně s novým úsekem Pražského okruhu D1 – Běchovice,“ uzavírá Radek Mátl.
Terénní část záchranného archeologického výzkumu bude probíhat v koordinaci se zemními pracemi přibližně devět měsíců. Cílem je zajistit ochranu kulturního dědictví před zahájením samotné stavby. Následně bude provedena laboratorní část mimo staveniště a zpracována nálezová zpráva, a to přibližně do dvou let od dokončení terénní části. Její zpracování nemá vliv na termín zahájení stavby.
Společnost Skanska, která je zhotovitelem zemních prací pro tuto část projektu, klade důraz na maximální šetrnost vůči životnímu prostředí a historickému dědictví. „Zemní práce proběhnou s maximálním ohledem k přírodě, danému území i jeho obyvatelům. Stejně tak k možným archeologickým nálezům, které by mohly obohatit naše poznání historie této oblasti,“ popisuje přístup zhotovitele zemních prací Ondřej Hájek, oblastní manažer ze společnosti Skanska.
Trasa nové komunikace vede oblastí, kterou procházeli a osidlovali lidé už od pravěku. Na místo proto jako první nastupují archeologové. Každá stavba kritické dopravní infrastruktury zasáhne do krajiny a ze zákona jí musí předcházet záchranný archeologický výzkum, který může doplnit mnoho informací o naší minulosti. Odborníci se na něj připravují dopředu důkladným prozkoumáním terénu a rešeršemi.
„Stavbaři této fázi říkají studie archeologických rizik, my archeologové mluvíme spíše o archeologickém potenciálu. Ve výsledku je to ale totéž. Potřebujeme důkladně zmapovat, co můžeme při samotném záchranném archeologickém výzkumu v terénu čekat,“ vysvětluje Jan Mařík, ředitel pražského Archeologického ústavu AV ČR.
Na základě mapování, které zahrnuje geofyzikální povrchový průzkum, sběry i archivní rešerše z okolních lokalit, rozdělili archeologové území budoucí stavby do několika úseků. Postupně je pak zkoumají v různé intenzitě podle archeologického potenciálu, který vytipovala přípravná fáze výzkumu pomocí zjišťovacího archeologického průzkumu, geofyzikální prospekce pro archeologii a počítačových modelů.
„Fyzicky zajistíme zejména movité nálezy. Informace o nemovitých nálezech se překlápějí do podoby fotografické, kresebné a geodetické terénní dokumentace, případně dnes populární 3D dokumentace,“ dodává Jan Mařík.
Zemní práce a záchranný archeologický výzkum jsou naplánovány do června 2025. V jejich průběhu se nepočítá s uzavírkami. „Pouze v místech průzkumu budou na komunikacích označeny vjezdy a výjezdy vozidel ze stavby. V daném místě může být z důvodu bezpečnosti silničního provozu snížena povolená rychlost. Rádi bychom řidiče požádali o její dodržování,“ žádá motoristy Václav Polák, ředitel firmy Společnost T.A.Q., která záchranný archeologický průzkum vede.
Stav přípravy stavby I/12 Běchovice - Úvaly
K dnešnímu dni je vykoupeno 75 % pozemků. Další se finalizují. Tam, kde vykoupení pozemků nebude možné, bude přistoupeno k zahájení procesu vyvlastnění tak, aby v okamžiku zahájení stavby bylo majetkoprávní vypořádání kompletní.
Na základě požadavků obcí (valy, cyklostezky, chodníky, zelené pásy apod.) upravilo ŘSD projektovou dokumentaci, podalo žádost o stavební povolení a požádalo Magistrát hlavního města Prahy o změnu územního rozhodnutí, aby mohly být požadavky městských částí a dotčených obcí realizovány. Předpoklad vydání a nabytí právní moci je v prosinci letošního roku.
V listopadu letošního roku bude zahájeno kácení mimo-lesních dřevin. To bude probíhat v období vegetačního klidu. Převážná část se týká zejména křovin a mladších náletových porostů. Náhradní výsadba bude probíhat podle zákona – pokácené stromy budou nahrazeny ve stejném či větším počtu.
Zároveň probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavebních prací. Termín pro podání nabídek byl vzhledem k množství doplňujících dotazů posunut na konec října letošního roku. Ze stejného důvodu lze bohužel ještě očekávat jeho další posun. Následně proběhne posouzení nabídek a výběr zhotovitele. Předpoklad podpisu smlouvy je v průběhu první čtvrtletí příštího roku. Samotná realizace stavby by měla navázat na dokončení zemních prací a terénní části záchranného archeologického výzkumu v červenci příštího roku.