V každodenním rozvozu betonu na stavby nyní Skanska v Praze používá plně elektrický autodomíchávač. Čtyřnápravové vozidlo s hmotností 34 tun ujede denně až 300 kilometrů, nabíjí se v noci a v provozu se projevují hlavně výhody nulových lokálních emisí a nízké hlučnosti.
![Skanska EV concrete truck (1) Skanska EV concrete truck (1)](/493718/globalassets/externalcontent2/news/poprve-v-cr-skanska-rozvazi-beton-elektrodomichavacem/d5ad98be-123f-47b0-a66d-a9ca3ad6027a.1.jpg?height=400&width=825&mode=crop&scale=both)
„Dlouhodobě sledujeme možnosti omezování vlivu naší činnosti na okolí a vše co se týká výroby betonu je jednou z priorit. A protože už běžně nabízíme beton s využitím recyklovaného kameniva a podílíme se na vývoji a testování nízkouhlíkových betonů, je nízkoemisní doprava další krok, který nyní v praxi ověřujeme,“ říká Michaela Wranová, ředitelka závodu Zdroje ve společnosti Skanska Central Europe.
Čtyřnápravový podvozek značky Sany je osazen standardní autodomíchávací nástavbou Putzmeister o objemu 9m3 – ta je totožná s těmi, které jsou montovány na podvozky různých výrobců s turbodieselovým motorem. Vozidlo má evropskou homologaci a baterie o kapacitě 350KWh vystačí na celodenní provoz s dojezdem až 300 km včetně pohonu nástavby. Elektromotor o výkonu až 360 kW pohání obě zadní nápravy.
„Elektrodomíchávač nasazujeme stejně intenzivně, jako auta s konvenčním pohonem. Chceme ověřit provozní vlastnosti v opravdu těžkém nasazení, sbíráme data o dojezdu, zatížení, nabíjení a údržbě. Z prvních testů vyplývá, že náklady na provoz jsou srovnatelné s konvenčním pohonem, vše tedy záleží na servisních a hlavně pořizovacích nákladech“, říká oblastní manažer Skanska Transbeton Luděk Linhart.
Provoz elektrodomíchávače probíhá v testovacím režimu, o možném dalším využití se rozhodne po vyhodnocení všech parametrů.