Skanska v České Republice
c

Hlavní část nového dvoukolejného mostu se posunula nad Labe

Tisková zpráva 20.06.2022 12:00 CET

Do finále vstupuje stavba mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou, jejíž součástí je také dvoukolejný most přes Labe. Závěrečnými úpravami prochází nová zastávka Stéblová obec. Přímo v Rosicích se dokončuje trakční vedení, zastřešení nástupišť nebo zabezpečovací zařízení. Hotovo bude na konci letošního roku.

20230620_113721

Největší pozornost na vrcholící modernizaci trati mezi Pardubicemi a Stéblovou aktuálně přitahuje nový železniční most. „Práce na labském mostě se poslední měsíce soustředily na jeho nejdelší středovou část. Svařoval se vyztužený oblouk, Langrův trám, který pomocí táhel vynese celou váhu mostu včetně provozního zatížení. Toto řešení nám umožní následné odbourání původního pilíře uprostřed řeky a zajistí její lepší splavnost,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Stavba mostu s celkovou hmotností 1 350 tun probíhá ve třech fázích. Při současné druhé se několika hydraulickými lisy posunul o téměř 30 metrů. „Nový ocelový most kompletujeme na pravém břehu a nyní vysouváme více než 110 metrů dlouhou konstrukci do poloviny šířky řeky. Tím si uvolníme místo pro montáž zbývajícího dílu a v srpnu celý most posuneme do definitivní polohy,“ říká projektový manažer Skanska Jan Mitlöhner. Opěry a pilíře mostu jsou železobetonové. Délka samotného přemostění přesáhne 140 metrů.

Železniční trať Pardubice – Hradec Králové, spojující dvě krajská města s přibližně sto tisíci obyvateli, je dlouhodobě zatížena silnou dopravou. Proto bylo nezbytné její zdvoukolejnění. Dva roky od zahájení stavby jsou ve stanici Pardubice-Rosice nad Labem již nová nástupiště a podchod. Rekonstrukcí prochází také zastávka Pardubice-Semtín a cestujícím už slouží nová zastávka Stéblová obec, která zkracuje docházkovou vzdálenost na vlak. Veškerá nástupiště jsou bezbariérově přístupná. Modernizovány jsou také všechny přejezdy. Rekonstrukce celého úseku umožní po zavedení ETCS dosažení traťové rychlosti až 160 km/h.

Práce za téměř 2,7 miliardy korun skončí na konci roku. Realizace této stavby je spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Kontakt: Ondřej Šuch Mgr., Vedoucí externí komunikace