
Dokončení stavby, kterou před dvěma lety opustil předchozí zhotovitel, je prioritou jak pro místní samosprávu, tak pro investora.
"Jsem velmi rád, že díky naší usilovné práci a skutečně maximálnímu nasazení Národní dálniční společnosti se nám podařilo tento projekt postavit na nohy a doslova ho oživit. Faktem totiž je, že od začátku roku 2019 byly práce přerušeny. Dnes se restart výstavby stává skutečně reálným. Pevně věřím, že v roce 2023 bude tunel Višňové součástí dálniční infrastruktury, " říká Juraj Tlapa, předseda představenstva Národní dálniční společnosti.
Stavba zahrnuje 13,5 km dlouhý úsek dálnice včetně osmi mostů (z toho dva nejdelší měří 947 a 585 metrů) a 7,5 km dlouhého tunelu Višňové. Na západě se napojuje na nedávno dokončený úsek Hričovské Podhradie-Lietavská Lúčka, na východě pak naváže na dálniční obchvat Vrůtek a Martina. Po dokončení tak vznikne kompletní obchvat Žiliny, který přinese jednak snížení objemu dopravy ve městě, jednak více než dvacetiminutovou úsporu při cestě do Tater. Kromě přímější trasy se tak řidiči vyhnou i častým dopravním komplikacím na stávající silnici I/18 pod hradem Strečno.
Skanska má na stavbu přichystáno maximum kapacit, pracovat zde budou experti na mosty, tunelové stavby i betonové vozovky ze Slovenska i České republiky. Využijí se tak zkušenosti například z nedávno dokončeného úseku D1 Budimír-Bidovce, ale například i z podzemních staveb počínaje tunelem Sitina v Bratislavě nebo v současnosti budovanými úseky metra v Helsinkách.
„Jsme si vědomi významu i složitosti této stavby a uplatníme na ní naše mezinárodní zkušenosti. Co je ale nejdůležitější – uděláme maximum pro to abychom tuto stavbu odevzdali do užívání v termínu a požadované kvalitě tak, jako na našich předchozích projektech, říká generální ředitel Skanska SK Miroslav Potoč.
Podrobné údaje o stavbě
Název stavby:
Dálnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala včetně tunelu Višňové
Objednatel:
Národní dálniční společnost, a. s., Dúbravská cesta 14, 841 04 Bratislava
Zhotovitel:
Skupina dodavatelů SKANSKA - Višňové:
Skanska SK a.s., Krajná 29, 821 04 Bratislava
Skanska a.s., Křižíkova 682 / 34a, Karlín, 186 00 Praha 8
Smluvní cena:
254,8 mil. eur bez DPH
Doba výstavby:
04/2021 - 12/2023
Délka:
13,5 km včetně tunelu dlouhého 7,5 km
Kategorie:
D26,5 s návrhovou rychlostí 130 km / hod
Lokalita
Předmětný úsek dálnice D1 je součástí dopravního koridoru č. 5 v trase Bratislava - Žilina - Košice - Užhorod (Ukrajina), v souladu s trasami evropských multimodálních dopravních koridorů.
Účel stavby
Dokončení úseku poskytne vyšší komfort, plynulost a bezpečnost dopravy, sníží se nehodovost, zlepší se kvalita životního prostředí snížením vysokého zatížení hlukem a dosáhnou se příznivé hygienické limity v přilehlých obcích. Oproti stávající trase přinese úsek úsporu cca 23 minut, propojí se totiž nedávno otevřený úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka s již existujícím dálničním obchvatem Martina, čímž vznikne úplný obchvat Žiliny. Motoristé se tak vyhnou problémovému úseku pod hradem Strečno.
Popis
Úsek dálnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala začíná v křižovatce Lietavská Lúčka, kde trasa úseku navazuje přímo na předchozí úsek dálnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. Křižovatka pomocí plánovaného přivaděče umožní propojení dálnice D1 s městem Žilina a cestou I / 64. Za křižovatkou trasa dálnice postupuje směrem na východ, protíná katastry obcí Porúbka, Rosina, Višňové až splyne s tunelem Višňové. Tunel prochází pod vrch Hoblík a po více než sedmi kilometrech vyúsťuje v křižovatce Dubná Skala a napojí se na další pokračování D1.